Jak założyć i zlikwidować konto bankowe

Jak założyć i zlikwidować konto bankowe


W ostatnich latach procedury zostały usprawnione i otwarcie konta bankowego jest o wiele łatwiejsze i wygodniejsze. W większości sytuacji nie musimy już odwiedzać placówki banku, możemy załatwić wszystko drogą elektroniczną i pocztową (kurier przywiezie umowę do domu). Często nie trzeba podpisywać żadnych papierowych dokumentów i wszystko odbywa się za pośrednictwem strony internetowej banku.

Tam znajdziemy dokładne i przejrzyste informacje jak dane konto otworzyć, natomiast jeśli chodzi o zamknięcie konta, panuje stereotyp, że to tzw. "droga przez mękę" - z uwagi na to, że banki nie chcą tracić klienta na rzecz konkurencji. 

Na stronach banku bardzo szybko znajdziemy wszystkie potrzebne informacje dotyczące otwierania konta, jednak trudniej znaleźć informację, jak takie konto później zamknąć. Rzadko do zamknięcia konta wystarczy dyspozycja złożona drogą internetową lub przez infolinię banku. Niestety, musimy udać się do placówki banku aby definitywnie pożegnać się z rachunkiem, co jest oczywiście bardziej kłopotliwe i zabiera więcej czasu. Dodatkowo taka procedura nie przebiega szybko, z uwagi np. na zaległość w opłatach. Przez to, mimo wypowiedzenia, bank często nie zamyka konta od razu. Zazwyczaj przed zamknięciem konta, wypłacamy z rachunku wszystkie pieniądze ale potem okazuje się, że okres wypowiedzenia umowy trwał 30 dni i w tym czasie bank nadal naliczał nam opłaty za korzystanie z konta bądź z karty do konta. W momencie, kiedy nie mamy żadnych środków, te opłaty powodują powstanie debetu, który stoi na przeszkodzie w zamknięciu rachunku. Jeśli nie będziemy czujni, możemy dowiedzieć się ze sporym opóźnieniem, że nasze konto nie zostało zamknięte i nalicza nam opłaty. 

Jeśli mamy do czynienia z bankiem internetowym, który nie posiada fizycznych oddziałów, najczęściej umowę rozwiązuje się poprzez wysłanie papierowej dyspozycji wypowiedzenia konta. Bank może jednak odrzucić takie wypowiedzenie, jeśli podpis na nim nie zgadza się z tym, który był na umowie o zawarcie rachunku. A przecież w ciągu tych np. kilku lat sposób w jaki podpisujemy dokumenty mógł się zmienić. Jeśli nie podpisałeś kopii umowy o zawarcie, trudno Ci będzie przypomnieć sobie jak dokładnie wyglądał twój podpis.