Rekordowa ilość przestępstw w bankowości w 2015 r.

Ochrona klientów przed cyberzłodziejami wyrasta na jeden z głównych problemów banków w 2016 r. Według danych Komendy Głównej Policji, od stycznia do września 2015 r. zgłoszonych zostało ponad 4 tys. przestępstw związanych z oszustwami bankowymi. To o 1,5 tys. więcej niż w 2014 r. 

 

Technologia rozwija się, jest coraz bardziej zaawansowana, mimo to banki z roku na rok radzą sobie coraz gorzej z ochroną swoich klientów przed atakami cyberprzestępców. W okresie od stycznia do wrześniea 2015 r. wpisanych zostało dokładnie 4 119 przestępstw o charakterze oszustwa bankowego. Dla porównania, w 2014 r. było ich 2 512. 

Jakiego rodzaju przestępstw odnotowano najwięcej? 713 dotyczyło bankowości internetowej, w tym 73 phishingu. Phishing to nic innego jak "fałszywa" strona internetowa banku. Być może dostaliście kiedyś link do łudząco podobnej strony, jak strona waszego banku, z prośbą o pilne zalogowanie się do systemu. Cyberoszuści tylko czekają aż podacie swój login i hasło. Warto dodać, że phishing to jedna z najpopularniejszych metod ataku klientów banków w sieci. 

Kolejnym odnotowanym rodzajem przestępstw, jest skimming (118 przypadków). Skimming to kradzież danych z kart płatniczych klientów, polegająca na montowaniu nakładek na bankomacie, które w trakcie wyjmowania karty z bankomatu kopiują dane karty z paska magnetycznego. Później oszuści przenoszą zebrane dane na czystą kartę i wypłacają środki klienta.

Przestępstwa w bankowości

 

 

Patrząc na trend wzrostowy, w 2016 r. liczba przestępstw wzrośnie do ok. 6 tys. Banki muszą znaleźć sposób na cyberprzestępców i mocniej skupić się na rozwijaniu zabezpieczeń. 

Przeczytaj także:
Czy można wyczyścić BIK - jak usunać złą historię kredytową